جستجو کردن

حرص

حرص

۱. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله):

إِیّاکُم وَالشُّحَّ فَإِنَّما هَلَکَ مَن کانَ قَبلَکُم بِالشُّحِّ اَمَرَهُم بِالبُخلِ فَبَخِلوا وَأَمَرَ هُم بِالقَطیعَهِ فَقَطَعوا وَأَمَرَهُم بِالفُجورِ فَفَجَروا.

از حرص بپرهیزید که پیشینیان شما در نتیجه حرص هلاک شدند، حرص آنها را به بخل وادار کرد و بخیل شدند. به قطع رحم وادار کرد و قطع رابطه کردند با خویشاوندان به بدى وادارشان کرد و بدکار شدند.

نهج الفصاحه ص ۳۵۳ ، ح ۹۹۲

 

 

2.امیر المومنین (علیه‌السلام):

إِنَّ الدُّنْیَا مَشْغَلَهٌ عَنْ غَیْرِهَا وَ لَمْ یُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَیْئاً إِلَّا فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَیْهَا وَ لَهَجاً بِهَا  وَ لَنْ یَسْتَغْنِیَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِیهَا عَمَّا لَمْ یَبْلُغْهُ مِنْهَا.

براستى که دنیا آدمى را به کلّى سرگرم خود مى سازد و دنیاپرست به چیزى از آن نرسد، مگر آن که باب حرص و شیفتگى به آن بر رویش گشوده شود و به آنچه از این دنیا دست یافته اکتفا نمى کند تا در پى چیزى که بدست نیاورده نرود.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۴۲۳ ، نامه ۴۹

 

 

3.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):

مَنْهُومَانِ‏ لَا يَشْبَعَانِ مَنْهُومٌ فِي الدُّنْيَا لَا يَشْبَعُ [مِنْهَا] وَ مَنْهُومٌ فِي الْعِلْمِ لَا يَشْبَعُ مِنْه‏

دو حریص هستند که سیر نمیشوند حریص در دنیا که از آن سیر نمیشود و حریص در علم.

کتاب سلیم بن قیس هلالی ج2  ص718

 

  1.  امام حسین (علیه‌السلام):

لَیْسَتِ الْعِفَّهُ بِمَانِعَهٍ رِزْقاً وَ لَا الْحِرْصُ بِجَالِبٍ فَضْلًا وَ إِنَّ الرِّزْقَ مَقْسُومٌ وَ الْأَجَلَ مَحْتُومٌ وَ اسْتِعْمَالَ الْحِرْصِ طَالِبُ الْمَأْثَم‏.

نه خوددارى از حرام و ناپسند، مانع روزى مى شود و نه حرص روزىِ بیشتر مى آورد،زیرا که روزى تقسیم شده و اجل حتمى است و حرص به سوى گناه مى کشد.

اعلام الدین ص ۴۲۸

 

 

  1. امیر المومنین (علیه‌السلام):

أَعْجَبُ مَا فِی الْإِنْسَانِ قَلْبُهُ وَ لَهُ مَوَارِدُ مِنَ الْحِکْمَهِ وَ أَضْدَادٌ مِنْ خِلَافِهَا فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَکَهُ الْحِرْصُ وَ إِنْ مَلَکَهُ الْیَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ… فَکُلُّ تَقْصِیرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ کُلُّ إِفْرَاطٍ بِهِ مُفْسِدٌ.

شگفت ترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حکمت و ضد حکمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر برکشد، حرص نابودش مى کند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را مى کُشد… هر کوتاهى برایش زیانبار است و هر زیاده روى برایش تباهى آفرین.

علل الشرایع ص ۱۰۹، ح ۷

 

  1.  امام صادق (علیه‌السلام):

حُرِمَ الْحَرِیصُ خَصْلَتَیْنِ وَ لَزِمَتْهُ خَصْلَتَانِ حُرِمَ الْقَنَاعَهَ فَافْتَقَدَ الرَّاحَهَ وَ حُرِمَ الرِّضَا فَافْتَقَدَ الْیَقِینَ.

حریص از دو خصلت محروم شده و در نتیجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در نتیجه آسایش را از دست داده است، از راضى بودن محروم است و در نتیجه یقین را از دست داده است.

خصال ص ۶۹ ؛ وسایل الشیعه ج ۱۶ ، ص ۲۰ ، ح ۲۰۸۵۶

حرص

  1.  امام باقر (علیه‌السلام):

مَثَلُ الْحَرِیصِ عَلَى الدُّنْیَا مَثَلُ دُودَهِ الْقَزِّ کُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلَى نَفْسِهَا لَفّاً کَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتَّى تَمُوتَ غَمّاً.

مَثَلِ حریص به دنیا، مثل کرم ابریشم است که هر چه بیشتر دور خود ببافد خارج شدن از پیله بر او سخت تر مى شود تا آن که از غصه مى میرد.

کافی(ط. السلامیه) ج ۲ ، ص ۳۱۶ ، ح ۷

 

 

8.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیر المومنین میفرمایند:

اعلم یا علی! ان الجبن و البخل و الحرص غریزة واحدة یجمعها سوء الظن.

بدان ای علی! که ترس و بخل و حرص، یک غریزه هستند و همه در سوء ظن (به خدا) خلاصه می شوند.

وسائل الشیعه  ج12  ص47

 

9.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):

مِنْ عَلَامَاتِ الشَّقَاءِ جُمُودُ الْعَيْنِ وَ قَسْوَةُ الْقَلْبِ وَ شِدَّةُ الْحِرْصِ‏ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ وَ الْإِصْرَارُ عَلَى الذَّنْبِ.

از علامات شقاوت خشکی و قساوت قلب و شدت حرص در طلب رزق و روزی و اصرار بر گناهان است.

کافی  ج 2  ص 290

 

 

10.امیر المومنین علیه السلام:

الحریص فقیر و لو ملک الدنیا بحذافیرها.

آدم حریص فقیر است هر چند تمام دنیا را مالک شود.

غرر الحکم و درر الکلم  ص 93

 

 

11.امیر المومنین (علیه‌السلام):

أَغْنَى الْأَغْنِیَاءِ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحِرْصِ أَسِیراً.

بى نیازترین بى نیازان کسى است که اسیر حرص نباشد.

تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص ۲۹۵ ، ح ۶۶۳۱

 

حرص

12.امیر المومنین (علیه‌السلام):

اِنتَقِم مِنَ الحِرصِ بِالقَناعَهِ کَما تَنتَقِمُ مِنَ العَدُوِّ بِالقِصاصِ.

از حرص، با قناعت انتقام بگیر، چنان که با قصاص از دشمن انتقام مى گیرى.

شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج ۲۰ ، ص ۳۰۴ ، ح ۶۰۷

 

13.امیر المومنین (علیه‌السلام):

أَعْظَمُ النَّاسِ ذُلًّا الطَّامِعُ الْحَرِیصُ الْمُرِیب.

ذلیل ترین مردم، کسى است که طمعکار، حریص و وسوسه گر باشد.

تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص ۲۹۵ ، ح ۶۶۱۸

 

14.امیر المومنین (علیه السلام):

«الحرص مطیة التعب.

حرص مرکب رنج و زحمت است. (حرص انسان را به رنج و تعب میاندازد.

غرر الحکم و درر الکلم   ص27

 

15.امیر المومنین (علیه السلام):

«الحرص عناء المؤبد.

حرص مایه رنج و زحمت ابدی است.

غرر الحکم و درر الکلم  ص54

 

16.امیر المومنین (علیه السلام):

اغنی الغنی من لم یکن للحرص اسیرا.

از همه بی نیازی ها بالاتر بی نیازی کسی است که اسیر چنگال حرص نباشد.

اصول کافی   ج2    ص316

 

17.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):

ان الدینار و الدرهم اهلکا من کان قبلکم و هما مهلکاکم.

دینار و درهم (سکه های طلا و نقره) پیشینیان شما را هلاک کردند شما را نیز هلاک می کنند

خصال   ج1  ص 43

حرص

 

18.امیر المومنین (علیه السلام):

الحرص ینقص قدر الرجل، فلایزید فی رزقه.

حرص قدر آدمی را پایین می آورد، بی آنکه چیزی بر رزق او بیفزاید.

غرر الحکم و درر الکلم   ص49

19.امیر المومنین (علیه السلام) به مالک اشتر میفرمایند:

لاتدخلن فی مشورتک حریصا یزین لک الشره بالجور.

هرگز آدم حریص را به عنوان مشاور خود انتخاب مکن چرا که او تمایل به ستمگری را در نظر تو زینت می دهد.

تحف العقول    ص129

 

 

20.پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله):

یَا عَلِیُّ لَا تُشَاوِرْ جَبَاناً فَإِنَّهُ یُضَیِّقُ عَلَیْکَ الْمَخْرَجَ وَ لَا تُشَاوِرِ الْبَخِیلَ فَإِنَّهُ یَقْصُرُ بِکَ عَنْ غَایَتِکَ وَ لَا تُشَاوِرْ حَرِیصاً فَإِنَّهُ یُزَیِّنُ لَکَ شَرَهاً.

اى على با ترسو مشورت مکن، زیرا او راه بیرون آمدن از مشکل را بر تو تنگ مى کند و با بخیل مشورت مکن، زیرا او تو را از هدفت باز مى دارد و با حریص مشورت مکن، زیرا او حریص بودن را در نظرت زیبا جلوه مى دهد.

علل الشرایع  ص ۵۵۹ ، ح ۱ ؛ بحارالانوار(ط. بیروت) ج ۷۰ ، ص ۳۰۴ ، ح  ۲۱

 

 

21.امیر المومنین (علیه‌السلام):

الْحِرْصُ وَ الْکِبْرُ وَ الْحَسَدُ دَوَاعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِی الذُّنُوب‏.

حرص و تکبّر و حسادت، انگیزه‏ هاى فرو رفتن در گناهانند.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۵۴۱ ، ح ۳۷۱

 

22.امام صادق (علیه‌السلام):

اصولُ الکُفرِ ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُ.

ریشه های کفر سه چیز است: حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.

کافى(ط. الاسلامیه) ج ۲، ص ۲۸۹، ح ۱ ؛ امالی(صدوق) ص ۴۱۹. خصال ص ۹۰

 

حرص

23.امام باقر (علیه‌السلام):

لَا حِرْصَ کَالْمُنَافَسَهِ فِی الدَّرَجَات. ھیچ آزى [در شایستگى] ھمانند رقابت براى رسیدن به درجات عالیه نیست!

تحف العقول ص ۲۸۶؛ بحار الانوار(ط. بیروت) ج ۷۵ ، ص ۱۶۵

 

 

24.امیر المومنین (علیه‌السلام):

حرص انسان را به عیب هاى زیادى مبتلا مى کند.

تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص ۲۹۵ ، ح ۶۶۳۹

 

حرص

مقالات مرتبط
سید محمد
بدون دیدگاه
سید محمد
بدون دیدگاه
سید محمد
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امام زمان

محتوای جدول

اسعد الله ایامکم

عید شما مبارک

در این عید سعید چه زیباست با مطالعه ی روایات اهل البیت علیهم السلام موجبات نزدیکی بیشتر به خداوند متعال و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را فراهم آوریم